Cross cultureel ondernemerschap & International Business

Wie ik ben ? Mila Bahadoersing: Mijn toegevoegde waarde is dat ik als cross cultureel ondernemer met ruim 25 jaar werk en ondernemerservaring helder inzicht geef in diverse ondernemersvragen en proactief mee denk met ondernemers. Ik bied hulp en adviseer ondernemers die willen groeien met hun bedrijf, voor die bedrijven ben ik een meedenkend voorman. Als mijn hulp nodig is, ben ik er. In sommige periodes is dat vaak, bijvoorbeeld als het bedrijf in transitie is of als een ondernemer internationaal wil uitbreiden.

Met mijn expertise in toerisme, zie zeker kansen in deze sector voor Suriname bevorderen/promoten. Jaya Experience & Incentive en onderdeel van "by Oedradj"

Uiteindelijk gaat het om het volgen van uw droom en het creëren van waarde voor uw omgeving en voor u zelf, door het stellen van DOELEN . Daarbij hoeft u niet exact te weten wat u over een jaar of vijf jaar gaat doen, als u maar weet wat uw volgende stap is..

Graag zoek ik naar mogelijkheden om bedrijven en mensen met elkaar te verbinden. Nieuwe samenwerkingen aan te gaan, business te genereren door elkaar te gunnen en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen(MVO) te bevorderen en toepassen.

Wilt u mij connecten of heeft u een vraag of opmerking?
✆ +31 637030311 (NL)
✆ +597 - 8576522 (SR

"Life is what happening to you, while you are making other plans." JL






Je hoeft als ondernemer in Suriname niet klein te denken!

 Wanneer ik met ondernemers  praat over wat ze tegen komen in hun bedrijf, komen vaak dezelfde zaken naar voren. Het maakt eigenlijk niet uit waar ze ondernemen. De ondernemers hebben het druk, moeten veel verschillende dingen doen en komen vaak tijd en energie tekort om zowel werk als privé succes te behalen.

Hoe zou het komen dat zoveel ondernemers  met ditzelfde gevoel rondlopen?  Veel ondernemers beschouwen hun markt dus doelgroep als klein. Nu hebben wij in Suriname  met ongeveer een  half miljoen inwoners  zoiezo geen grote markt vergeleken met landen met diverse grote steden van 4 -10 miljoen inwoners  maar we kunnen  wel groots zijn! Het verschil tussen groot en groots is belangrijk. Immers  je hoeft als ondernemer in Suriname niet klein te denken!

Groots denken in 5 stappen..... #Jaya Experience


1.  Jezelf  zijn en doen wat je blij maakt

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar het gebeurt zo weinig: Echt jezelf zijn. Onderneem je vanuit je eigen kracht, vooral vanuit jouw passie en wat bij je past? Zet je jouw talenten optimaal in? Maar belangrijker durf je ook nee te zeggen tegen dingen die jou niet liggen?

 Jezelf zijn gaat over : Laat je het toe om echt jezelf te zijn en jezelf te laten zien? Of denk je wel eens: “ Ojee, dat vinden mijn klanten  niet leuk.” of “Als ik dat doe haken klanten  af.”  Allemaal niet opbouwende gedachten die beginnen bij je eigen onzekerheid.
Weet je al waar jij voor staat en durf je dit ten volste uit te dragen in jouw onderneming? Als je dit helder weet te krijgen zul je makkelijker ondernemen en zullen klanten en opdrachtgevers makkelijker hun weg naar jou weten te vinden.
Tip: Als je jezelf echt laat zien en je wordt gevonden dan blijk je ook werkelijk te zijn wie ze hadden verwacht, hoe leuk is dat voor alle partijen.  In tegenstelling tot het mooier voorstellen dat in de praktijk niet met jouw persoonlijkheid past of  verwachtingen die je niet kunt waarmaken.

2. Bepaal richting en focus

Als je eenmaal helder hebt wie je bent en waar je voor staat wordt het tijd om te bepalen waar je voor gaat! Wat wil jij bereiken? Je kunt denken in kleine realistische stappen om doelen je te stellen. 

Maar je kunt ook grootse doelen stelt. Een belangrijke stip op de horizon zetten, dat is waar het mij om gaat. Als je dit doel helder hebt wordt het veel makkelijker om te bepalen of je nog op de juiste weg bent.
Mijn grootse doel is door District toerisme in Saramacca te ontwikkelen en stimuleren samen met  lokale ondernemers, boeren & bewoners  wonen en werken  te kunnen combineren. Door tegelijkertijd te leren van elkaar, ondernemers ondersteunen met trainingen, inspiratie en  persoonlijke ontwikkeling.

Dit grootse doel is er niet zomaar gekomen. Het komt uit mijn ervaringen en diepste drijfveren. Drijfveren om volledig zelfstandig en onafhankelijk te leven maar ook drijfveren om meer te genieten van de simpele en duurzame  projecten die  ik doe en waar ik leef. Als je naar die laatste drijfveer kijkt is dat gelijk een mooi voorbeeld van hoe ik mijn doel niet voorbij  schiet. Ik weet dat ik  hard wil werken om mijn grootse doel te behalen maar zodra ik zo hard werk dat ik niet genoeg tijd heb voor iets leuks of met  mijn familie en friends te doen, is dat voor mij een teken dat het te veel is. Ook al lijkt die extra klus  een stap dichter bij mijn doel of meer geld te brengen, het zal niet helpen  mijn echte drijfveren te bevredigen.

Vanuit je grootse doel kun je natuurlijk ook kleinere doelen bepalen en zelfs  hele concrete stappen bepalen.
Zo is mijn missie om het komende jaar meer ondernemers  helpen groeien in Suriname.  Deze missie is voortgekomen uit mijn grootse doel. Door ondernemers  te helpen groeien bouw ik zelf ook naam op waardoor ik straks meer mensen uit kan nodigen op Saramacca en mij project district toerisme beter vorm te geven, wat weer goed aansluit bij stap 1.

3. Voeg waarde toe, wat is jouw toegevoegde waarde

Wil je als ondernemer  echt van belang zijn dan draait het niet om welk product of dienst jij verkoopt maar om welke waarde je toevoegt. Op welke manier help jij anderen? Welk probleem help jij oplossen? Letterlijk: Wat hebben andere mensen aan jou? En hoe vertaal jij dit in jou ondernemen?

Het is belangrijk om op deze manier naar je bedrijf te kijken. Natuurlijk verkoop je uiteindelijk een product of een dienst. Maar als je goed kunt uitleggen hoe je anderen helpt zul je zeker echt veel  meer gaan omzetten. 

Bij het toevoegen van waarde is het ook belangrijk om te weten voor wie je waarde toevoegt. Oftewel, bepaal wie jouw ideale klant is (doelgroep).
Als je zo nauwkeurig mogelijk weet wat de wensen, drijfveren en angsten van jouw doelgroep zijn wordt het ook makkelijker om te bepalen hoe je waarde voor hen kan toevoegen.

4. Kom in beweging, onderneem actie!

Dit is misschien wel het lastigste onderdeel van deze  5 stappen
Je weet nu waar je voor staat en waar je voor gaat en hoe je waarde toevoegt voor jouw ideale doelgroep. Maar dan begint het pas. Je moet actie ondernemen.  Veel actie ondernemen. Voor sommige ondernemers  werkt dit belemmerend waardoor er niks gebeurt, voor de andere  betekent dit gelijk in  actiemodus  zonder te kijken wat nou de belangrijkste actie is en hierdoor afgeleid te raken. In beide gevallen is het zaak op te letten HOE je in actie komt.

Niet in actie komen door belemmeringen, blokkades

Je ziet zoveel actiepunten en ook mogelijke risico’s dat je uiteindelijk niet begint. Je laat je tegenhouden door de door jezelf opgeworpen blokkades en je eigen angsten.  Iedereen weleens  angsten of bedenkingen, maar …
Door deze angsten ben je meer bezig met de mogelijke negatieve gevolgen van je acties dan de positieve gevolgen. Bekijk daarom, als je dit gevoel herkent, eerst de positieve gevolgen van een of twee acties.

Ik bekijk het ook graag van een positieve kant:
Ondernemers die zich laten belemmeren door alle acties zijn vaak  goed in het op een rijtje zetten van al deze acties. Ze hebben overzicht over het geheel van taken en zijn graag goed voorbereidt.
Eigenlijk positieve  eigenschappen dus. Het is  zaak om deze eigenschappen goed in te zetten. Breng daarom eens een volgorde aan in je lijst. Ik weet zeker dat je dit heel goed kunt als  planner! Heb je een lijst van actiepunten gemaakt, bedenk dan eens wat er zou gebeuren als je deze actiepunten niet zou uitvoeren. Maak het echt visueel: Hoe zou je leven er uit zien als je precies hetzelfde  blijft doen, zonder verandering?

Teveel acties om de juiste te kunnen kiezen

Je bent zo snel en zelfverzekerd  dat je gelijk aan de slag gaat.
Terwijl je bezig bent komen er ook nog allerlei andere dingen voorbij. Je mailbox loopt vol met vragen, op internet zie je interessante artikelen waar je ook wat mee zou willen doen en op social media kom je in contact met leuke mogelijke klanten. Voor je het weet is je dag weer voorbij.
Je hebt voor je gevoel allemaal belangrijke zaken gedaan zonder dat je echt veel verder bent gekomen met je actielijst.

Herkenbaar? hahaha  Oeps !Ik val zelf  ook in deze categorie. Hard werken en soms vergeten wat écht belangrijk is. Want wees nou eens eerlijk; is die timeline op Facebook nou echt zo belangrijk? Haal je echt klanten uit Twitter? Kan die mail niet wachten tot het einde van de dag?

Om succesvol te worden zul je keuze’s moeten maken. Je zult prioriteiten moeten aanbrengen. Houd hierbij je grootse doel voor ogen. Welke acties helpen je om een stap dichter bij dat doel te komen. In mijn geval helpt bijvoorbeeld LinkedIn daar mooi bij, als ik mijn blogs daar plaats om mijn lezers te bereiken ,mogelijke  opdrachtgevers en ondernemers
Maak het jezelf gemakkelijk (of voor sommigen juist lastig) door maar een volgend actiepunt te bepalen. Wat is het eerstvolgende dat echt moet gebeuren om weer een stapje verder te komen? Wat moet je vandaag echt gedaan krijgen?

5. Vertel wat je goed doet en deel met anderen

De 5e stap is er eentje die voor veel mensen een moeilijke stap is of juist verkeerd word genomen. Dat komt omdat succes delen niet in de opvoeding zit van mensen, zeker niet van Surinamers! We zijn vooral gericht op fouten en op wat er beter moet. Mensen die het over hun successen hebben of wat ze goed doen worden vaak gezien als opscheppers… Althans, dat is wat wij elkaar zelf wijs maken. Iedereen wil succes hebben en zich succesvol voelen!  vooral goed doen toch ?

Wanneer je juist focust op succes zul je veel plezieriger ondernemen. Bedenk naast alles wat beter kan kan ook een iets dat je goed hebt gedaan. Je zult merken dat het heel motiverend werkt om  stil te staan bij wat jij goed hebt gedaan. Succesvol hoeft  helemaal niet een grote zaak te zijn. Je hebt ook kleine succesjes zoals het afvinken van een puntje op je to-do lijst die er al heel lang op stond of dat je eindelijk eens nee hebt gezegd tegen die ene lastige klant. Je zult merken dat meer successen boekt als je eigenlijk denkt.

Waarom dan ook vertellen wat je goed ?
Hier door wordt het  gewoon dat je trots mag zijn op iets dat je hebt bereikt!
Als je begint met successen delen zul je merken dat er juist heel veel mensen zijn die jou het beste gunnen en die ook trots op jou zijn. Als andere mensen je hebben geholpen om dit succes te behalen of met je mee leven is het delen van een succes ook een bedankje of beloning voor deze mensen!..

Mocht je twijfelen over je eigen kunnen dan is het delen van succes ook een aanrader.  Hoe leuk en mensen reageren vaak heel positief op je berichten. let  bij delen of vertellen dat je deelt waar anderen ook iets aan hebben :)

Ik ben in ieder geval trots  en blij met deze blog waarin ik mijn 5 stappen voor  wat succesvol voor mij betekend heb kunnen delen. Hopelijk helpen ze jou naar wat voor jou succesvol betekend …

Laat je mij hieronder weten wat je van deze stappen vindt? En heb jij nog een eigen motto die je met ons wilt delen