Cross cultureel ondernemerschap & International Business

Wie ik ben ? Mila Bahadoersing: Mijn toegevoegde waarde is dat ik als cross cultureel ondernemer met ruim 25 jaar werk en ondernemerservaring helder inzicht geef in diverse ondernemersvragen en proactief mee denk met ondernemers. Ik bied hulp en adviseer ondernemers die willen groeien met hun bedrijf, voor die bedrijven ben ik een meedenkend voorman. Als mijn hulp nodig is, ben ik er. In sommige periodes is dat vaak, bijvoorbeeld als het bedrijf in transitie is of als een ondernemer internationaal wil uitbreiden.

Met mijn expertise in toerisme, zie zeker kansen in deze sector voor Suriname bevorderen/promoten. Jaya Experience & Incentive en onderdeel van "by Oedradj"

Uiteindelijk gaat het om het volgen van uw droom en het creëren van waarde voor uw omgeving en voor u zelf, door het stellen van DOELEN . Daarbij hoeft u niet exact te weten wat u over een jaar of vijf jaar gaat doen, als u maar weet wat uw volgende stap is..

Graag zoek ik naar mogelijkheden om bedrijven en mensen met elkaar te verbinden. Nieuwe samenwerkingen aan te gaan, business te genereren door elkaar te gunnen en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen(MVO) te bevorderen en toepassen.

Wilt u mij connecten of heeft u een vraag of opmerking?
✆ +31 637030311 (NL)
✆ +597 - 8576522 (SR

"Life is what happening to you, while you are making other plans." JL






Plannen om een bedrijf te starten in Suriname? Bereid je goed voor.

Als je hecht aan een goede relatie met je nieuwe klanten of collega’s ondernemers, kun je dus maar beter eerst de kat uit de boom kijken. Want voor je het weet word je gezien als een potentiële bedreiging en is het wachten op jou eerste uitglijder.

De meerderheid, zo’n 60 procent, heeft blijkbaar voldoende vertrouwen in de kwaliteiten en voorbereidingen die hebben geleid tot hun nieuwe onderneming of samenwerking."

Uit mijn zelfde onderzoek blijkt dat het nog niet zo slecht is gesteld met de sociale vaardigheden van de nieuwe ondernemers die in Suriname willen starten. Toch blijkt dat 45 procent niet heeft gedacht hoe ze hun nieuwe doelgroep zullen of moeten bereiken. Iets minder dan een derde van de respondenten kijkt graag eerst de kat uit de boom en slechts 15 procent laat weten dat ze de voorkeur geven aan een ‘proactieve opstelling’. De meerderheid, zo’n 60 procent, heeft blijkbaar voldoende vertrouwen in de kwaliteiten die hebben geleid tot hun nieuwe onderneming. Die blijven gewoon lekker zichzelf. Helemaal TOP !

Zo’n eerste start periode is spannend. Het helpt natuurlijk als iemand of je collega ondernemers bereid zijn om je wegwijs te maken. Meer dan de helft vindt het belangrijk om een coach of om een netwerk te hebben en verwacht dan ook dat netwerken open staan voor vragen. Bijna een op de drie heeft, niet onterecht een uitgebreid voorbereiding en inwerkprogramma of hoopt op een samenwerking. Het merendeel (65 procent) van de respondenten geeft aan dat het hebben van een coach of vertrouwenspersoon mogelijk de zaken soepel kunnen verlopen. Men is vooral bang dat de gevestigde ondernemers niet aardig zullen zijn of dat men zal worden tegen gewerkt. Veel meer, zo'n 75 Procent, vreest eerder dat men zich niet aan afspraken zal houden of het maken van afspraken moeizaam zal verlopen. Daaruit blijkt maar weer eens dat een goed bedrijfsresultaat onmogelijk is als een goede voorbereiding op je ondernemen ontbreekt.

Dit onderzoek en de vele gesprekken met ondernemers die in Suriname zijn gestart, als met gevestigde Surinaamse ondernemers, maar ook met de mensen op "straat", waarbij ik vaak dezelfde valkuilen, mis verwachtingen of waarschuwingen tegenkwam, heeft mij doen besluiten om me te richten in het begeleiden van ondernemers in het zien van kansen
en creëren van waarde in Suriname.

Mila Bahadoersing